User Experience: dlaczego nie warto oszczędzać na grafice?

W trakcie swojej pracy wielokrotnie spotykam (i spotykałem) się ze stwierdzeniem: „Ile za tą grafikę? Ja to za połowę ceny zrobiłem/am.” albo „Grafik to tylko koloruje makiety”. Czy jednak w rzeczywistości ktoś taki odniósł sukces? W kategorii minimalizacji kosztu z pewnością, ale co się stanie jak weźmiemy pod lupę liczbę transakcji, obroty, itp? A może jednak warto patrzeć na grafikę jak na inwestycję, a nie na koszt? Spróbuję Wam powiedzieć, dlaczego grafika jest aż tak ważna.

Na wstępie od razu wyjaśniam jedną rzecz – nie jestem przeciwnikiem cięcia kosztów 🙂 Nie mniej w mojej ocenie nie zawsze pryzmat kosztu powinien być jedynym uzasadnieniem wyboru grafika, czy też agencji do przygotowania grafiki.

Zagadka

Ile czasu potrzebuje człowiek na wyrobienie sobie opinii o drugim człowieku?

100 milisekund.

Ile czasu potrzebuje człowiek na wyrobienie sobie zdania o stronie WWW?

50 milisekund.

Wiecie co to oznacza, że jeżeli nie zrobicie wrażenia na użytkowniku w ciągu 0,05 sekundy to „po Was”. (UWAGA: mrugnięcie okiem zajmuje od 0,1 do 0,4 sekundy)

Oczywiście to tak do końca nie działa, bo większość stron WWW już by nie istniała. Nie mniej pokazuje, że pierwsze wrażenie jest nad wyraz istotne. Jeżeli nie przyłożymy się do naszej grafiki, zrobimy ją brzydką, nieestetyczną, to mamy małe szanse na przyciągnięcie uwagi nowych użytkowników.

A co jak powiem Wam, że decyzja zapada w 0,02 sekundy?

Podbijamy poprzeczkę 🙂

Google potwierdza teorię 0,05 sekundy, ale wskazuje, że taka decyzja może zapadać znacznie wcześniej – nawet w 17 milisekund (!!!)

Z badań Google wynikają jeszcze inne ważne kwestie. Pokazują one, że na ocenę mają wpływ 2 istotne czynniki:

  • złożoność wizualna – jak bardzo złożona i skomplikowana jest strona wizualna, 
  • podobieństwo – na ile podobny jest wygląd do innych stron w danej grupie.

Szczegółowe wyniki prezentują poniższe wykresy:

Wykres prezentujący zależność między postrzeganiem piękna strony a jej złożonością i podobieństwem do segmentu

WNIOSEK: strona powinna stosunkowo mało skomplikowana oraz podobna do innych stron w danej branży/grupie. Pamiętajmy, że rozmawiamy tutaj o odczuciach użytkowników. Oznacza to, że muszą oni czuć podobieństwo i prostotę, a nie, że nasza strona musi być 1 do 1 jak bezpośrednia konkurencja.

SUGESTIA: Nie starajcie się zrobić za wszelką cenę czegoś nowego/odmiennego/odjazdowego. Szanujcie wiedzę i doświadczenia Waszych użytkowników. Jeżeli chcecie wprowadzić jakąś rewolucję – dobrze ją przetestujcie.

Kilka dodatkowych faktów

Nie jest moim celem wydłużanie postów w nieskończoność, dlatego pozwolę sobie przytoczyć tutaj kilka dodatkowych faktów, które mogą Was zainteresować:

  • pierwsze wrażenie na temat strony WWW w 94% procentach buduje się na layoucie (reszta to treść. A gdzie użyteczność? A użyteczność to się pojawi, jak zaczniemy ze strony korzystać 🙂 ),
  • pierwsze wrażenie buduje zaufanie (brzydkie strony powodują, że czujemy się na nich niepewnie i nie chcemy z nich korzystać w obawie o bezpieczeństwo),
  • pozytywne pierwsze wrażenie nastraja użytkowników pozytywnie, dzięki temu są oni nam więcej skłonni wybaczyć, chętniej kupują i odczuwają wyższą satysfakcję
  • pierwsze wrażenie pozostaje na długo – pozytywny obraz odciśnięty na naszych użytkownikach znajdzie oddźwięk w powrotach i rekomendacji u znajomych.

Linia zanurzenia NADAL JEST WAŻNA

Jak zaczynał się temat użyteczności to bardzo istotnym elementem oceny była tzw. linia zanurzenia. Linia zanurzenia to linia, która odcina część serwisu widoczną bez przewijania strony w dół (tzw. skrolowania). Od dłuższego czasu badania pokazują, że użytkownicy nauczyli się przewijania i linia zanurzenia straciła na znaczeniu. Jeżeli jednak przyjmiemy, że użytkownik wyrabia sobie opinię na podstawie 0,05 sekundy obecności na naszej stronie to nie ma szansy, żeby przewinął w tym czasie stronę w dół. Oznacza to, że linia zanurzenia nadal jest ważna w tym sensie, że część strony powyżej powinna być jak najlepsza.

Podsumowanie

Użytkownik wyrabia sobie opinię bardzo bardzo szybko. Ważne jest abyśmy zbudowali stronę atrakcyjną wizualnie (szczególnie powyżej linii zanurzenia), relatywnie prostą i podobną do innych stron w danym segmencie. Wówczas mamy dużą szansę na pozyskanie zaufania użytkownika, przekazanie dobrego słowa o serwisie znajomym, a co najważniejsze konwersję. Jedno jest pewne – by to wszystko osiągnąć potrzebujemy dobrego grafika, który nie tylko pokoloruje makiety, ale wniesie wiele swojego doświadczenia zawodowego. Zapewne jego koszt nie będzie niski, ale zwrot z inwestycji dużo dużo większy.

Źródła

  1. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01449290500330448
  2. http://www.guardian.co.uk/science/2006/aug/23/usnews.internationalnews
  3. http://googleresearch.blogspot.com/2012/08/users-love-simple-and-familiar-designs.html
Reklamy

One thought on “User Experience: dlaczego nie warto oszczędzać na grafice?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s